کد مطلب:259312 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:166

حضرت عبدالعظیم حسنی
حضرت عبدالعظیم علیه السلام از نواده های امام حسن مجتبی علیه السلام است كه با چهار واسطه به امام حسن علیه السلام می رسد، به این ترتیب:

عبدالعظیم، فرزند عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن امام حسن مجتبی علیه السلام. [1] .



[ صفحه 70]



این مرد بزرگ از فقها و علمای با همت و برجسته ای بود كه خود دارای حوزه ی درس بود و مؤسس حوزه ی علمیه در شهر ری و اطراف آن گردید.

او در محضر امام هادی علیه السلام به مرتبه ای از علم و اجتهاد و وثوق رسید كه آن حضرت به ابوحماد رازی فرمود:ای حماد! اگر در شهر و محل سكونت خود شهر ری در مسائل دینی به مشكلی برخوردی، از حضرت عبدالعظیم علیه السلام بپرس و سلام مرا به او برسان.

حضرت عبدالعظیم از شاگردان و اصحاب امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام و سپس امام هادی علیه السلام بود، نامه های بسیاری را بین امام جواد علیه السلام و پسرش امام هادی علیه السلام، رد و بدل كرد. [2] .

حضرت عبدالعظیم علیه السلام كتاب هایی تألیف كرد؛ مانند: كتاب «یوم و لیلة» و كتاب «خطب امیرالمؤمنین علیه السلام» و كتاب «روایات عبدالعظیم بن عبدالله الحسنی» و...

حضرت عبدالعظیم علیه السلام در شهر سامرا، به محضر امام هادی علیه السلام می رسید، متوكل عباسی نسبت به او ظنین شد، او به دستور امام هادی علیه السلام، برای حفظ جان خود از گزند متوكل، مخفیانه از شهر سامرا بیرون رفت و به صورت پیك پستچی از راه طبرستان مازندران به شهر ری آمد و در آنجا در سرداب خانه ی یكی از شیعیان مخفی گردید و كم كم شیعیان از ورود او آگاه شدند و به محضرش می رفتند.

همین ملاقات ها موجب تحكیم و گسترش تشیع در شهر ری آن روز گردید.

مردم شهر ری، در آن عصر، از اهل تسنن بودند و سنی های ناصبی نیز در میان آنها نفوذ داشتند، چرا كه شهر ری در سال 22 عصر خلافت عمر به دست مسلمین فتح شد و حاكمان آنجا همه از اهل تسنن بودند كه از طرف خلیفه، نصب شده بودند. [3] .

مهاجرت حضرت حمزة بن امام كاظم علیه السلام به این شهر، سپس ورود حضرت



[ صفحه 71]



عبدالعظیم علیه السلام به آنجا، نقش بسیار در گرایش مردم آنجا به تشیع داشت.

علامه نجاشی رحمه الله روایت كرده است: حضرت عبدالعظیم علیه السلام در شهر ری مخفی بود، روزها روزه می گرفت و شب ها را به عبادت به سر می آورد و مخفیانه بیرون می آمد و كنار قبر حضرت حمزه علیه السلام می رفت و آن را زیارت می كرد. [4] .


[1] رجال شيخ طوسي.

[2] مناقب آل ابي طالب: ج 4، ص 389، سفينة البحار: ج 2، ص 121.

[3] كامل بن اثير: ج 3، ص 24.

[4] منتهي الآمال: ج 2، ص 157.